Muodikas lapsuus — lapset mainoskuvissa
Vänskä, AnnamariTuotetiedot
Nimeke: | Muodikas lapsuus — lapset mainoskuvissa | ||
Tekijät: | Vänskä, Annamari (Kirjoittaja) | ||
Tuotetunnus: | 9789524952408 | ||
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Hinta: | 36,00 € (32,73 € alv 0 %) | ||
|
|||
Lisätiedot
Kustantaja: | Gaudeamus |
Painos: | 1. painos, 2012 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 268 |
Tuoteryhmät: | Yhteiskunta Viestintä ja media |
Kirjastoluokka: | 07 VIESTINTÄ. JOUKKOVIESTINTÄ |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | mainoskuvat, mainonta, muoti, seksismi, pukeutuminen, ulkonäkö, sukupuoliroolit, lapsuus, visuaalinen viestintä, kuvallinen viestintä, joukkoviestimet, lapset (ikäryhmät) |
Esittelyteksti
Lastenvaatteet ja lapsia esittävät kuvat herättävät aikuisissa voimakkaita tunteita. Meillä on selkeät näkemykset siitä, millaiset lastenvaatteet tai lapsia esittävät kuvat ovat sopivia ja millaiset puolestaan altistavat lapset hyväksikäytölle.
Kulttuurissamme vallitsee voimakas ristiriita. Tuotteita valmistavat ja markkinoivat yhtiöt käsittelevät lapsia kuin pieniä kuluttajia, jotka tietävät mitä haluavat ja osaavat tehdä ostopäätöksiä. Muualla yhteiskunnassa lapset taas halutaan nähdä lapsenomaisina ja "viattomina".
Muodikas lapsuus tarkastelee lasten muotimainontaa. Miten kuvien edessä tunnettu huoli lasten hyväksikäytöstä on syntynyt historiallisesti? Miten lasten viattomuuden ja seksuaalisuuden välinen ambivalenssi on ymmärrettävä? Miten lastenkin muotimainonta leikkii tällä ambivalenssilla? Miten halu ja katsominen hahmottuvat lasten muotimainonnassa? Teoksessa kurkistetaan myös kuvien taakse lapsimallien työhön.
FT Annamari Vänskä on visuaalisen kulttuurin tutkija, joka työskentelee muodin tutkimuksen instituutissa Tukholman yliopistossa.
Kulttuurissamme vallitsee voimakas ristiriita. Tuotteita valmistavat ja markkinoivat yhtiöt käsittelevät lapsia kuin pieniä kuluttajia, jotka tietävät mitä haluavat ja osaavat tehdä ostopäätöksiä. Muualla yhteiskunnassa lapset taas halutaan nähdä lapsenomaisina ja "viattomina".
Muodikas lapsuus tarkastelee lasten muotimainontaa. Miten kuvien edessä tunnettu huoli lasten hyväksikäytöstä on syntynyt historiallisesti? Miten lasten viattomuuden ja seksuaalisuuden välinen ambivalenssi on ymmärrettävä? Miten lastenkin muotimainonta leikkii tällä ambivalenssilla? Miten halu ja katsominen hahmottuvat lasten muotimainonnassa? Teoksessa kurkistetaan myös kuvien taakse lapsimallien työhön.
FT Annamari Vänskä on visuaalisen kulttuurin tutkija, joka työskentelee muodin tutkimuksen instituutissa Tukholman yliopistossa.