Näinkö historiaa opitaan?
Rantala, Jukka; Puustinen, Mikko; Khawaja, Amna; Berg, Marko van den; Ouakrim-Soivio, NajatTuotetiedot
Nimeke: | Näinkö historiaa opitaan? | ||
Tekijät: | Rantala, Jukka (Kirjoittaja) Puustinen, Mikko (Kirjoittaja) Khawaja, Amna (Kirjoittaja) Berg, Marko van den (Kirjoittaja) Ouakrim-Soivio, Najat (Kirjoittaja) |
||
Tuotetunnus: | 9789523450653 | ||
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Hinta: | 32,00 € (29,09 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kustantaja: | Gaudeamus |
Painos: | 2020 |
Julkaisuvuosi: | 2020 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 232 |
Tuoteryhmät: | Historia |
Kirjastoluokka: | 38.299 Historian opetusoppi |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | opetus, historia, oppiaineet, ainedidaktiikka, pedagogiikka, käytäntö, historiankäsitys, historiankirjoitus, terminologia, käsitteet, tulkinta, ajattelu, tiedonlähteet, oppikirjat, ylioppilaskirjoitukset, identiteetti, kasvatus, peruskoulu, lukio |
Muut formaatit tai variantit
E-kirja, 2020 EPUB |
19,00 €
|
Millaisia ovat historian opiskelu ja opetus nykyisessä peruskoulussa ja lukiossa?
Kouluhistoria on aina jakanut mielipiteitä: joillekin se on tarkoittanut vuosilukujen pänttäämistä, toisille se on ollut kiehtovien tarinoiden aarreaitta. Muodostuvatko oppituntien sisällöt edelleen opettajien luennoista ja merkkitapahtumien ulkoluvusta, vai onko perinteiset oppikirjat heitetty nurkkaan ja opettamisvastuu siirretty digitaalisille sisällöille?
Näinkö historiaa opitaan? kertoo konkreettisten ja hätkähdyttävienkin esimerkkien avulla nykyisestä historian kouluopetuksesta ja suomalaisten nuorten kyvystä omaksua historiallista ajattelua. Teoksessa pohditaan, millainen historianopetus olisi mielekästä 2020-luvun Suomessa.
Parhaimmillaan historian opiskeleminen vahvistaa kriittisiä tiedonkäsittelyvalmiuksia ja tukee nuoria valeuutisten maailmassa. Loputtomassa tapahtumavirrassa on hyvä oppia löytämään erilaisia syitä ympäröivän maailman ilmiöille ja pohtimaan niiden vaikutuksia. Kouluhistoria pitäisikin ymmärtää tärkeänä kansalaistaitona.
Kouluhistoria on aina jakanut mielipiteitä: joillekin se on tarkoittanut vuosilukujen pänttäämistä, toisille se on ollut kiehtovien tarinoiden aarreaitta. Muodostuvatko oppituntien sisällöt edelleen opettajien luennoista ja merkkitapahtumien ulkoluvusta, vai onko perinteiset oppikirjat heitetty nurkkaan ja opettamisvastuu siirretty digitaalisille sisällöille?
Näinkö historiaa opitaan? kertoo konkreettisten ja hätkähdyttävienkin esimerkkien avulla nykyisestä historian kouluopetuksesta ja suomalaisten nuorten kyvystä omaksua historiallista ajattelua. Teoksessa pohditaan, millainen historianopetus olisi mielekästä 2020-luvun Suomessa.
Parhaimmillaan historian opiskeleminen vahvistaa kriittisiä tiedonkäsittelyvalmiuksia ja tukee nuoria valeuutisten maailmassa. Loputtomassa tapahtumavirrassa on hyvä oppia löytämään erilaisia syitä ympäröivän maailman ilmiöille ja pohtimaan niiden vaikutuksia. Kouluhistoria pitäisikin ymmärtää tärkeänä kansalaistaitona.