Oppimaan oppiminen — Perusopetuksen päättävien oppilaiden osaaminen ja asenteet
Saarnio, Milja; Mikkola, Eelis; Hotulainen, Risto; Vainikainen, Mari-PauliinaTuotetiedot
Nimeke: | Oppimaan oppiminen — Perusopetuksen päättävien oppilaiden osaaminen ja asenteet |
Tekijät: | Saarnio, Milja (Toimittaja) Mikkola, Eelis (Toimittaja) Hotulainen, Risto (Toimittaja) Vainikainen, Mari-Pauliina (Toimittaja) |
Tuotetunnus: | 9789523453586 |
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja |
Saatavuus: | Tulossa 15.4.2026. Tilattavissa 90 vuorokautta ennen ilmestymispäivää. |
Ilmestymispäivä: | 15.4.2026 |
Hinta: | 38,00 € (33,33 € alv 0 %) |
Kustantaja: | Gaudeamus |
Painos: | 2026 |
Julkaisuvuosi: | 2026 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 300 |
Tuoteryhmät: | Kevät 2026 |
Kirjastoluokka: | 38.5 Koululaitos |
Suomessa on jo reilun vuosikymmenen ajan keskusteltu oppilaiden osaamisen heikentymisestä. Selitystä on etsitty opetussuunnitelmien perusteista, digitalisaatiosta ja oppilaiden lisääntyneestä ruutuajasta, ryhmäkokojen suuruudesta ja oppilaiden lisääntyneestä henkisestä pahoinvoinnista. Monitahoisille ilmiöille löytyy harvoin yksinkertaista selitystä, saati sitten ratkaisua.
Oppimaan oppiminen tarjoaa ajankohtaista tietoa peruskoululaisten osaamisesta, heidän oppimiseen ja koulunkäyntiin kohdistuvista asenteistaan sekä opetusryhmien, koulun ja opettajien yhteyksistä niihin. Ilmiön monipuolinen tarkastelu osoittaa, että oppilaiden selvästi heikentyneeseen osaamiseen ovat yhteydessä useat tekijät, kuten asenteiden ohella oppilaiden tausta, luokkien väliset osaamiserot, opettajien kuormittuneisuus sekä erot koulujen käytänteissä ja johtamisessa.
Valtakunnallisiin tutkimuksiin perustuva teos tarjoaa niin tutkijoille, päättäjille kuin koulun henkilökunnallekin tietoa kehityksen suunnan kääntämiseksi.
Oppimaan oppiminen tarjoaa ajankohtaista tietoa peruskoululaisten osaamisesta, heidän oppimiseen ja koulunkäyntiin kohdistuvista asenteistaan sekä opetusryhmien, koulun ja opettajien yhteyksistä niihin. Ilmiön monipuolinen tarkastelu osoittaa, että oppilaiden selvästi heikentyneeseen osaamiseen ovat yhteydessä useat tekijät, kuten asenteiden ohella oppilaiden tausta, luokkien väliset osaamiserot, opettajien kuormittuneisuus sekä erot koulujen käytänteissä ja johtamisessa.
Valtakunnallisiin tutkimuksiin perustuva teos tarjoaa niin tutkijoille, päättäjille kuin koulun henkilökunnallekin tietoa kehityksen suunnan kääntämiseksi.