Journalismi murroksessa

Väliverronen, Esa
Nimeke: Journalismi murroksessa
Tekijät: Väliverronen, Esa (Toimittaja)
Tuotetunnus: 9789524951265
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Hinta: 31,00 € (28,18 € alv 0 %)


Kustantaja: Gaudeamus
Painos: 2011
Julkaisuvuosi: 2009
Kieli: suomi
Sivumäärä: 312
Tuoteryhmät: Viestintä ja media
Kirjastoluokka: K07 VIESTINTÄ. JOUKKOVIESTINTÄ
Kouluaste: Ammatillinen- ja aikuiskoulutus
Kansalliskirjaston asiasanat: journalismi, media, joukkoviestintä, joukkoviestimet, sanomalehdet, aikakauslehdet, televisio, toimitustyö, muutos, toimittajat, työnkuva, ammattikuva, blogit, tiedonvälitys, uutisointi, koulusurmat, henkirikokset, katastrofit, julkisuus, etiikka, kuvajournalismi, lehtikuvat, digitaalikuvaus, poliittinen journalismi, skandaalit, etnografia
Ladattava digitaalinen julkaisu, 2011
PDF
22,00 €

Journalismi on 2000-luvun alussa suuressa murroksessa, monien mielestä jopa kriisissä. Sanomalehtien levikit laskevat, televisiokanavien yleisöt pirstoutuvat ja internet haastaa perinteisiä uutismedioita. Myös käsitykset hyvästä journalismista ja toimittajien ammatti-identiteetistä ovat liikkeessä.

Journalismi murroksessa on läpileikkaus tämän päivän journalismista Suomessa ja maailmalla. Se arvioi monipuolisesti ja kriittisesti journalismin kehityssuuntia, kuten kaupallistumista ja konsernijournalismia, digitalisoitumista ja internetiä, journalistisen työn ja ammattikuvan muutoksia sekä erilaisia journalismin kehityshankkeita. Lisäksi esillä ovat muun muassa suomalaisen politiikan journalismin pitkä linja ja ajankohtaiset skandaalit, koulusurmat ja muut inhimilliset katastrofit sekä rikosuutiset.

Teos on kaivattu oppikirja ja ajankohtainen puheenvuoro journalismin muutoksista ja kipupisteistä. Kirjoittajat ovat suomalaisia viestinnän tutkimuksen asiantuntijoita.

Sisällys

Esa Väliverronen: Journalismin muutoksia jäljittämässä
Esa Väliverronen: Journalismi kriisissä?
Juha Herkman: Journalismi markkinoilla: konserni- ja mediajournalismia
Merja Helle: Journalistisen työn muutos ja sen tutkiminen
Erja Kolari: Toimittajasta tuottajaksi - journalistin ammatti-identiteetti muutoksessa
Jaana Hujanen: Kiinnostavaa vai tärkeää? Ihmisläheisen journalismin kaksi polkua
Maija Töyry: Lukijalähtöisyys aikakauslehtijournalismissa
Ari Heinonen & David Domingo: Blogit journalismin muutoksen merkkinä
Laura Juntunen: Journalistinen etiikka kriisissä. Kiireen ja kilpailun haasteet toimittajien ammatilliselle itsekurille
Jenni Mäenpää & Janne Seppänen: Lehtikuvan digitaalinen murros
Jari Väliverronen & Risto Kunelius: Vallan näytöksiä vai kriittistä julkisuutta. Journalismi medioitumisen aikakaudella
Laura Juntunen & Esa Väliverronen: Intiimin politiikka ja skandaalin yhteiskunnallinen merkitys
Mats Nylund: Lohkaisujen politiikka: haastattelusta tv-uutiseen
Mervi Pantti: Journalismi ja tunteet
Leena Mäkipää & Tuomo Mörä: Henkirikos yhdistää


Katso myös näitä tuotteita